woensdag 23 januari 2013



De hele lente kan verscholen liggen in één enkele knop, en het laag bij de grond gelegen nest van de leeuwerik kan de vreugde bevatten die eens als de heraut de komst aankondigt van menige rozerode dageraad, en op dezelfde manier ligt misschien al de schoonheid van het leven die mij nog resteert besloten in een moment van overgave, deemoed en vernedering. Ik kan in elk geval alleen maar langs de lijnen van mijn eigen ontwikkeling voortgaan, en mij dat waardig te betonen door alles wat er met mij gebeurd is te aanvaarden.


uit ‘De Profundis'
Oscar Wilde

(in een vertaling van Gerrit Komrij)


Voor wie het boek nog niet kent en houdt van mooie briefliteratuur: een aanrader, om te lezen en te herlezen! Wilde schreef zijn brief aan Alfred Douglas in 1897 uit de gevangenis van Reading waar hij zijn straf uitzat.


 Lord Alfred Douglas



Geen opmerkingen:

Een reactie posten