woensdag 2 januari 2013

Nieuwe film van Xavier Dolan, 'Laurence Anyways'


Eind december 2012 is de nieuwe film van Xavier Dolan op dvd verschenen. De film heet ‘Laurence Anyways’ en is een prachtige lovestory. Dit is inmiddels de derde film van Dolan en opnieuw verbluffend mooi, gestileerd, uitbundig...


Wat me zo bij Xavier Dolan bevalt is dat hij een mooie beeldtaal gebruikt als communicatie. De beelden zijn niet slechts een medium om een verhaal over te brengen, maar geven daadwerkelijk inhoud en diepte aan het verhaal. Prachtige filmkunst. Ik hou van mooie plaatjes. Als een film alleen om het verhaal gaat, lees ik wel het boek. Thema in zijn films is de diepte en de complexiteit van de liefde. Al eerder schreef ik uitvoerig over Xavier Dolan, dus ik zal hier niet opnieuw een lofzang afsteken. (zie hier) 


Xavier Dolan

Dolan wordt nogal eens vergeleken met Almodóvar, maar daar ben ik het persoonlijk niet mee eens (al begrijp ik de vergelijking). De films van Almodóvar wekken meestal al na een kwartier mijn irritatie of verveling, terwijl ik bij de drie films van Dolan ademloos kan kijken... En dan te bedenken dat de 23-jarige Dolan tekent voor het verhaal, het script, de regie en de kostuums. Wellicht een aanrader nadat je de twee eerdere films van Xavier Dolan, 'J'ai tué ma mère' en 'Les amours imaginaires' ook gezien hebt. 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten